Maar wat is een merkbelofte eigenlijk precies?
Simpel gezegd: het is dat wat je aan je klanten belooft op het gebied van producten, diensten en ervaringen. Daarmee is het een belangrijk onderdeel van jouw merkidentiteit en vangt het de toegevoegde waarde die je aan jouw klant levert. Een duidelijke merkbelofte geeft vertrouwen, maakt de verwachtingen helder en creëert merkvoorkeur.
Belangrijke elementen merkbelofte
Als je aan de slag gaat met je merkbelofte zijn de volgende zaken van belang:
- Maak het zo duidelijk mogelijk. Jouw klant moet meteen begrijpen wat jij ze te bieden hebt.
- Zorg dat het uniek is. Als in: jouw merkbelofte moet heel helder laten zien wat jouw merk onderscheidt van de concurrentie. Alleen jij kan dit waarmaken.
- Relevant. Het moet naadloos aansluiten bij de belofte van jouw klant want dat is tenslotte waar je het voor doet: jouw klant
- Zorg voor eenduidigheid. In alles wat je doet moet je merkbelofte voelbaar zijn. Of het nou gaat om die ene advertentie of het nieuwe product dat je aan het ontwikkelen bent. Alles moet bij elkaar passen en in lijn zijn met elkaar.
- Maak het voelbaar. Tastbaar. Zodat jouw klant met jouw merk en merkbelofte kan verbinden en een echte connectie kan maken.
Ok. Dus nu weet je waar je aan moet denken als je met je merkbelofte aan de slag gaat. En naast het scheppen van duidelijke verwachtingen richting je klant, creëert het ook intern duidelijkheid. Alles wat je doet moet hier immers op aansluiten.
Aan de slag met je merkbelofte
Aan de slag dan maar! En wel in deze helder stappen:
- Breng je klant in kaart. Wat zijn de behoeftes van jouw klant? Waar hebben ze last van? Welke pijn kun je voor ze oplossen? Waar kun je ze mee verrassen en verblijden?
- Tegen wie ga je het opnemen? Met andere woorden: hoe ziet de concurrentie eruit. En kijk dan met name naar de beloftes die zij doen. Hoe presenteren zij zich? Wat zijn hun waarden? Hoe ziet hun communicatie eruit? Welke toon kiezen ze? Etc.
- Bepaal je eigen waarden en missie en visie. Waar sta je voor en waar ga je voor? Jouw belofte komt hieruit voort.
- Check punt 3 met punt 2: waar zitten verschillen en overeenkomsten? Waarin ben je echt anders en waarin ben je hetzelfde als de rest?
- Maak het duidelijk en krachtig en doe geen beloftes die je niet waar kunt maken. Dus als jouw merkbelofte niet aansluit wie jij bent als merk dan heeft de belofte geen waarde. Dan kun je nooit je belofte nakomen.
In een dagdeel
Kom je er nou toch niet helemaal uit? Geen probleem! Want in een dagdeel hebben we dit opgelost. We lopen in sneltreinvaart door punt 1 t/m 4 en schrijven na afloop krijg je jouw merkbelofte op papier (en de rest ook, maar daar hadden we het nu even niet over ;-)).