Scrollen

Maar wat ga je in vredesnaam vertellen?

Nou simpel. Het volgende!

En dan dus niet allerlei commerciële content die jouw merk of product bij jouw klant door de strot duwt. Maar content die bouwt aan het vertrouwen dat jouw klant in jouw merk en organisatie heeft. Want op basis daarvan gaan ze jouw producten of diensten kopen. Niet omdat jij zegt dat ze dat moeten doen. “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”. Dat doen we dus niet!

Goed. Daar aan we. 

Het is belangrijk om er bij het maken van content bij stil te staan dat niet alle potentiële klanten even ver zijn in hun besluitvormingsproces. Dus voor alle fasen (See – Think – Do – Care of hoe we ze ook noemen) heb je content nodig. En dan niet alleen voor social media, maar voor alle kanalen die je hebt en inzet. Je gaat dus zo effectief mogelijk communiceren met relevante content via de juiste kanalen. Zodat potentiële klanten je weten te vinden, je het besluitvormingsproces kunt beïnvloeden en ze vervolgens kunt verleiden om klant te worden.

Verschillende lagen en content

Concreet zorg je er in de mix van content altijd voor dat er content is op de volgende lagen:

  1. Merk (wie ben je)
  2. Waarde (hoe onderscheid je je)
  3. Conversatie (met wie praat je)
  4. Propositie (welke waarde lever je)
  5. Product / dienst (wat lever je)

Denk dus bijvoorbeeld aan het volgende:

  1. Deel content over je merk: wie ben je? Wat is je belofte? Wat vind je belangrijk? Waar wordt je blij van? Wat maakt jou anders dan anderen? Kortom: laat zien waarom ze bij jouw moeten zijn en blijven. 
  2. Deel informatieve content die uitlegt wat de waarde van jouw product of dienst is. Wat is het eigenlijk precies? Wat heb je eraan? Wat levert het op? Dat werk.
  3. Haak in op de problemen die je potentiële klant ervaart en de eventuele bezwaren die ze hebben tegen jouw product of dienst (of de categorie in het algemeen). 
  4. Geef tips en advies vanuit jouw expert rol waar jouw potentiële klant (maar ook je bestaande klant!) echt iets aan heeft. Hoe kan je jouw product nog meer gebruiken? Wat wist je misschien nog niet, maar kan wel? You name it! 
  5. Zet je klant in de spotlight. Geef een trouwe-klanten-korting, reageer op de content die ze posten, deel de content die zij maken, deel ervaringen van klanten. Etc. Kietel je klant. Maak dat ze zich gezien en gewaardeerd voelen. DAT zorgt namelijk dat klanten ook klant blijven.

Stap voor stap

Nu hoor ik je denken… .Ja, ja. Maar nu weet ik nog steeds niet hoe ik dit ga realiseren.

Stap 1: Wie is je klant. Zet op papier welk probleem jouw klant heeft met betrekking tot de dienst of het product dat je levert. Dit is de basis waarop jouw klant op zoek gaat naar informatie of inspiratie. Dit vertaal je naar content. Omschrijf het probleem. Het dilemma waar de klant voor staat. De zoektocht waar jouw klant middenin zit. Je erkent jouw klant en de situatie waarin de klant zit. Het gaat hier dus helemaal niet over jou! Het gaat volledig om jouw klant.

Stap 2: Wat denk je klant? Wat is de mindset van jouw klant? Dus wat is de houding die ze hebben ten opzichte van jouw product of dienst. Wat vinden ze ervan? In het algemeen, het hoeft nog niet eens over jouw merk te gaan. Welke weerstand ervaren ze. Deze houding benoem je. En erken je. Toon begrip. En laat zien waarom het WEL interessant is. Inspireer ze. Laat kansen, mogelijkheden en oplossingen zien. Met als doel om de houding van de potentiële klant positief te beïnvloeden. 

Stap 3: Connect met je klant. En dat doe je door ze – vanuit het begrip dat je getoond heb in stap 3 – te laten zien dat je ze echt wilt helpen. Dat je kennis en ervaring hebt, die je graag met ze deelt. En dat gaat deels over je product en je dienst, maar vooral over wat jouw product of dienst oplevert voor de klant. Daarin ben je de expert. Laat zien wat je ze te bieden hebt en hoe je dit aanpakt. Want niemand doet het zoals jij dat doet, omdat niemand anders jou is!

Stap 4: Toegevoegde waarde voor je klant. Want waarom moeten ze bij jou zijn? Niemand is uniek en dat wat jij verkoopt, kunnen ze vast ook ergens anders kopen. Zeker in de transparantie en digitale wereld waarin we leveren is alles binnen handbereik. Dus dat verschil zit niet in WAT je verkoopt. Dat verschil zit in HOE je dat doet en WAAROM je dat doet. Dat laat je zien. Deel ervaringen van anderen die dat onderschrijven. Want weet je nog… WC eend?

Stap 5: Trek je klant over de streep. Ze weten als dat je de beste bent. En waarom ze bij jouw moeten zijn. Dat je anders bent dan anderen en dat jij het beste bij ze past. Dat heb je namelijk al laten zien! Maar nu moet je ze nog over de streep trekken. Hoe je dat doet? Door met ze te communiceren! Doe een concreet aanbod. Geef ze iets extra’s. Kietel ze een beetje. Laat zien dat je het vertrouwen dat je in stap 1 t/m 4 hebt opgebouwd om kunt zetten in een aanbod dat echt bij ze past. 

Stap 6: Je klant als ambassadeur. Je hebt ze verleidt, gekieteld en over de streep getrokken. Je hebt een connectie gemaakt met ze. Een echte connectie. Vanuit begrip. Op het niveau van de waarden. En omdat je zo verbonden bent met je klant en ze echt waarde hebt geleverd, vertellen zij dat door. Ze blijven niet alleen zelf klant, maar ze treden ook op als ambassadeurs van je merk.  En natuurlijk stop het hier niet! Want je blijft ze verrassen. Laat zien dat je ze echt kent. Je koestert ze. 

Content met je content

En dan de content zelf. Want er zijn zoveel meer mogelijkheden dan je nu misschien denkt. Dus ook daarvoor nog een aantal praktische tips. Doe er je voordeel mee 😉

  1. De vorm. Lang, kort, foto, video, illustratie, podcast, webinar, blog, vlog. Alles kan. Maar kies vooral iets wat bij je past. En wat bij jouw klant past. En experimenteer! Het hoeft niet in 1 keer perfect. 
  2. Denk series! Want wat op Netflix werkt, kan ook voor jou werken. Niet alleen voor jou omdat je weet wat je gaat maken, maar ook voor jouw klanten. Want elke maandag komt er iets online waar ze op wachten. De volgende aflevering van die hele goede serie die ze niet willen missen.
  3. Recycle . En dan heb ik het niet over de flessen, maar over je content! Want waarom zou je die ene blog waar je zo hard je best op gedaan hebt maar 1 keer delen? Juist. Dat slaat natuurlijk nergens op. En daarnaast… niet iedereen heeft die blog de eerste keer gelezen. Hoe goed ie natuurlijk ook is 😉 Dus kies net een ander haakje en deel jouw blog gewoon nog een keer.

En weet je het nu nog steeds niet? Ook dat is niet erg! Want in een dagdeel fixen we die contentstrategie voor je. Dus ook dan komt het goed. Check vooral de Content workshop! Niet alleen leuk, maar een antwoord op alle bovenstaande vragen en meer.

Andere interessante inzichten

Meer informatie
of kennismaken?

Bel 085 400 49 85 of mail naar info@strategyconnectors.nl.
Maar je mag natuurlijk ook het contactformulier gebruiken. You choose!