Waarom je een beetje Italië in je marketingplan wilt stoppen

Scrollen

🍝🇮🇹 Na een week in Italië – het land van pasta, passie en ‘domani’ – leek het me goed om wat lessen te delen. Dus als jij je volgende campagne ook een beetje Dolce Vita wilt meegeven: deze is voor jou! 🍝🇮🇹

Deadlines! Deadline? Dead lines bedoel je?

In Italië wordt tijd als een suggestie gezien, iets wat je misschien wel gaat redden. Niks geen harde afspraak of strakke deadline. En zeg nou zelf, een beetje mysterie rondom je lancering werkt toch juist hartstikke lekker 😉 Maar even serieus: wij marketing managers nemen ons vak soms een beetje te serieus. Want marketing is geen doel op zich, maar een middel om een doel te behalen. En we redden er ook geen levens mee, dus laten we alles op zijn tijd even in het juiste perspectief plaatsen en onszelf niet te serieus nemen.

Grootse gebaren en een beetje dramatiek!

In Italië zijn ze er meesterlijk in: praten met je handen. Grootse gebaren en een beetje drama hier en daar. En heel eerlijk: daar kunnen we best wat meer van gebruiken. Niks geen cleane designs die helemaal in de pas lopen, maar een beetje glitters, wat extra kleur en een beetje gekkigheid. En ja, het mag best een beetje schreeuwerig zijn en buiten de lijntjes kleuren. Want er is al zoveel saaiheid en veel van hetzelfde. Als je wilt dat je merk opvalt, moet je – eh ja – opvallen.

Niks geen plan,  maar seguire la corrente (of go with the flow, maar dat bekt toch net minder lekker)

In plaats van altijd maar een uitgebreide strategie uit te werken, kun je ook gewoon eens wat proberen en zien wat wel en niet werkt.. Een TikTok hier, een meme daar… Kijk wat blijft hangen. Wat werkt. Net zoals de Italianen dat met hun avondwandeling aanpakken: geen haast, geen plan, gewoon een beetje rondhangen en maar zien waar je uitkomt. En wie weet leidt de meest onverwachte route wel tot de allermooiste bestemming en inzichten.

Het gaat wel degelijk om de buitenkant

Want dat kunnen ze daar als geen ander! Prachtige dingen maken die een lust voor het oog zijn. Of het ook altijd werkt? Dat is een tweede, maar mensen verliefd laten worden op hun producten dat kunnen de Italianen als geen ander. Kunnen wij nuchtere Hollanders nog wat van leren.

Authenticiteit wint altijd

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Laat het eruit zien alsof het au naturel is. Niks geen doordachte plannen en ingewikkelde strategie. Of nou ja, die zijn er wel. Maar zo voelt het niet. Het voelt alsof het zo echt en oprecht is dat het zo hupsakee recht uit je hart komt. En dat wil je.

Dus lieve marketing manager: een beetje La Dolce Vita in je plannen is helemaal geen gek idee. Wat meer spontaniteit, authenticiteit creativiteit en speelsheid maken alles beter. En in ieder geval leuker! En alleen dat is al winst 😉

Andere interessante inzichten

Meer informatie
of kennismaken?

Bel 085 400 49 85 of mail naar info@strategyconnectors.nl.
Maar je mag natuurlijk ook het contactformulier gebruiken. You choose!