Branding zorgt niet alleen voor herkenning, maar bouwt ook aan vertrouwen en loyaliteit bij je klanten. En medewerkers trouwens ook. En natuurlijk vertaal je dat sterke merk naadloos door op social media. Maar mocht je toch nog een paar tips nodig hebben… Dan vind je die hier! Oh en vergeet vooral het ‘werkenbij’ Instagram account. Want als mensen willen weten hoe het er echt aan toegaat kijken ze hier zeker weten NIET op. Dus zonde van je tijd, geld en energie.
Zonder branding ben je niks.
Maar met deze tips wordt branding op social media een piece of cake.
- Maar een duidelijke visuele doorvertaling van je merk voor social media. Dus wat doen we wel en wat doen we niet? Welke templates gebruiken we? Welke tone of voice passen we toe. En dit alles is in lijn met je merk. Maar per kanaal mag je variëren. Want natuurlijk kies je LinkedIn net even een andere toon dan op Instagram. Of juist niet. Maar dat is dus precies waar je goed over na moeten denken: wat past bij ons merk en wat doen we dus wel en wat niet.
- Met wie communiceer je op social? En dat kan per kanaal verschillen. Want misschien zitten jouw klanten wel vooral op LinkedIn en je medewerkers op Instagram. Of andersom. Of… Nou goed, you get the point. Zorg dat je helder hebt wie je waar aanspreekt. Want alleen dan kun je zorgen dat de content die je post ook echt past bij de mensen die je wilt bereiken.
- Ook op social geldt: zorg voor eenheid en consistentie. In beeld EN tekst. Maar die consistentie zit ook in de frequentie. Want als je relevant wilt zijn en blijven, is het belangrijk om aanwezig te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een vast moment voor een bepaalde rubriek. Mensen houden van duidelijkheid en voorspelbaarheid.
- Voeg waarde toe. Deel dingen waar mensen ook echt iets aan hebben. Relevante informatie. Dingen die aanspreken. De aandacht trekken. Vertel verhalen. Van het merk, maar zeker ook van de klant. Deel ervaringen, successen of juist een kijkje achter de schermen. Maak het persoonlijk. En zorg ervoor dat je probeert om interactie te stimuleren. Stel vragen, integreer een poll, etc. De keuze is reuze. En als je wilt dat mensen reageren, is het belangrijk om erom te vragen. Simple as that.
- Ga het gesprek aan. Want je deelt de content niet omdat je dat zelf zo leuk vindt (ok, natuurlijk is het OOK leuk!), maar vooral omdat je wilt dat het iets voor je merk doet. Dat mensen een product gaan kopen, merkvoorkeur opbouwen, een relatie met je aangaan. Om het sentiment rondom je merk te beïnvloeden wil je dichtbij de mensen staan. Dus reageer op berichten en comments. Zorg dat je actief bent (dus niet posten en wegwezen!). Stel zelf vragen, ga het gesprek aan. En deel content van je volgers. Vinden ze leuk want anders zouden ze jouw merk niet taggen toch?
- Analyseer wat de resultaten zijn van je inspanningen. Want – zoals gezegd – je doet het niet (alleen) omdat het zo leuk is. Dus zorg dat je erachter komt wat wel en niet werkt bij jouw publiek. Waar klikken ze op? Waar reageren ze op? En hoe zit het met je bereik?
Dus publiceer relevante en waardevolle content waar de ontvanger echt iets aan heeft. Zorgt voor eenheid. Consistentie. En stimuleer interactie. Oh en vergeet niet de cijfertjes te checken. Want al die inspanningen moeten natuurlijk wel ergens toe leiden!