Branding is en blijft voor elke organisatie belangrijk. Zeker in deze tijd wil je een duidelijke en herkenbare identiteit hebben. Zo weten jouw klanten precies waarvoor ze bij jou moeten zijn en niet bij de concurrent.
Onderstaand een paar tips die je helpen om eens even kritisch te kijken hoe het er bij jou aan toe gaat op dit vlak. Misschien heb je alles helemaal op orde en misschien is er ruimte voor verbetering. In beide gevallen een waardevol lijstje om te checken hoe het ervoor staat!
- Binnen is buiten en buiten is binnen. Binnen beginnen is buiten winnen. Kreten die jullie vast wel eens voorbij hebben zien komen. Maar ondanks dat er geen grotere open deuren zijn, is het goed om dit toch nog maar eens te benadrukken. Want helaas werkt het nog lang niet altijd en overal op deze manier.
- Durf keuzes te maken. Branding gaat per definitie over het maken van keuzes. Want als je een duidelijk richting op gaat kies je er automatisch voor om andere wegen niet te bewandelen. En als je je richt tot een bepaalde groep mensen, betekent dit ook dat anderen zich niet aangesproken voelen. En dat is precies wat je wilt! Want als jij al geen keuzes kan of durft te maken hoe kun je dan van een (potentiële) klant verwachten dat ze wel voor jou durven te kiezen?
- Marketing is niet van de marketingafdeling. Marketing is van iedereen. Want iedereen die bij je werkt is een ambassadeur van de organisatie en het merk. In positieve, maar ook in negatieve zin. Het is dus belangrijk dat jouw medewerkers begrijpen waar jullie als organisatie voor staan. En waar jullie voor gaan. Iedereen – ongeacht zijn of haar functie – doet aan marketing. Van de chauffeur die een pakket aflevert bij de klant tot de directeur die op bijeenkomsten het merk vertegenwoordigt en van de receptioniste die mensen ontvangt tot de HR medewerker die nieuwe medewerkers moet vinden en onboarden. Marketing is echt van iedereen.
- Verbinden gaat over waarden. Mensen verbinden op precies dezelfde manier met mensen als met merken. Over de as van waarden. Iedereen heeft waarden. Dat wat jij belangrijk vindt. Waar je voor staat. Als je zelf vrijheid heel belangrijk vind, is een vriendschap met iemand die heel traditioneel is lastig. Omdat jullie opvatting uiteenlopen. Omdat jullie elkaar op het gebied van waarden niet kunnen vinden. Het is dat gevoel in je onderbuik of dat stemmetje dat onbewust aangeeft dat iets conflicteert met jouw waarden. Dit werkt exact hetzelfde met merken. Merken die ons aanspreken en waar we een goed gevoel bij hebben zijn merken waar we gedeelde waarden mee hebben. Zaken die zij belangrijk vinden zijn ook belangrijk voor jou.
- Ken je kernwaarden. En vooral: weet wat ze betekenen. Want kernwaarden zijn lege begrippen totdat je er lading aan geeft. Als je dit niet doet gaat iedereen zijn of haar eigen betekenis koppelen aan een kernwaarde. Want wat voor de een innovatief is, kan voor een ander hopeloos ouderwets zijn!
- Kernwaarden of randvoorwaarden. Natuurlijk heb je kernwaarden. Maar zijn het ook echt kernwaarden of zijn het zaken die eerder randvoorwaardelijk zijn om überhaupt het spelletje mee te mogen spelen. Denk aan het accountantskantoor dat zichzelf betrouwbaar noemt. Of de softwareontwikkelaar die innovatief is. Of de zorginstelling die mensgericht is. Dat zijn zaken die je van iedereen in de business verwacht en dus niet echt iets over jouw organisatie zetten. Ze onderscheiden je niet van de rest. Terwijl dat precies is wat kernwaarden wel zouden moeten doen: iets zeggen over jouw uniqueness!
- Merkidentiteit of huisstijl. Heb je je wel eens afgevraagd of jouw huisstijl een echt merkidentiteit is of dat het alleen een huisstijl is? Die 2 hebben namelijk een heel duidelijk verschil. Een huisstijl kun je (bijna) overal op plakken, terwijl een merkidentiteit iets heel specifieks is. Iets dat echt alleen bij jou past.
Is jouw merk nog niet wat het moet zijn? Wil je de boel eens even flink opfrissen, terug naar de tekentafel of alleen maar toetsen of dat wat er is nog past bij wie je bent? Kan! Check dan onze workshop Branding of neem contact met ons op voor meer informatie.