Mensen (kinderen) zijn van nature creatief. We worden geboren met een flinke dosis creativiteit. Deze creativiteit stelt ons in staat om ons te ontwikkelen en om nieuwe dingen te leren. Maar tijdens het opgroeien wordt deze creativiteit langzaam maar zeker steeds meer naar de achtergrond gedwongen. We moeten in de pas lopen. Zijn zoals de rest. We verwachten van kinderen dat ze precies hetzelfde leren en kunnen in precies hetzelfde tempo en op precies dezelfde manier als andere kinderen. Wat natuurlijk gek is; iedereen is en leert anders.
Creativiteit stimuleren
Het grappige is dat we, naarmate we ouder worden, creativiteit weer steeds meer gaan waarderen. Er zijn hele creativiteitscursussen die niks anders doen dan je creativiteit stimuleren. Hoe mooi zou het zijn als we bij het begin beginnen: de creativiteit niet naar de achtergrond verdringen, maar het er laten zijn. Zo kun je jouw kind hierbij helpen:
- Laat je kind dingen proberen. Ze mogen nieuwsgierig zijn en initiatief nemen! En ja, dan gaat er wel eens iets mis… Maar daar leren ze dan van voor een volgende keer. Je kind sturen en voor je kind denken zorgt ervoor dat zijn creatieve denkvermogen afneemt.
- Doe het voor! Laat zien dat er ruimte is voor creativiteit. En dan bedoel ik niet een setje potloden, maar een ruimte waarin je mag experimenteren. Doe zelf eens iets nieuws, iets spontaans. Maak van niets, iets moois. Laat de mogelijkheden zien!
- Perfect bestaat niet. Laat je kind zien dat het fouten mag maken, dan je een risico kunt nemen. Dat het niet erg is als er een keertje iets mis gaat. Zo leert je kind niet alleen omgaan met tegenslagen, maar ook om zich aan te passen en iets anders te proberen of opnieuw te beginnen.
- Verveling is goed. Als je niets moet, ontstaat er ruimte voor nieuwe dingen. Denk maar aan jezelf: de beste ideeën en wildste plannen ontstaan vaak op vakantie! Als je de rust en ruimte ervaart en er even niets moet. Dat geldt voor kinderen precies zo. Een extreem volle weekagenda met sporten, speeldates en andere verplichtingen zorgt dat er weinig ruimte is voor wilde plannen 😉
- Creativiteit gaat niet om het resultaat, maar om het proces. Het gaat er niet om dat de hond die hij tekende er perfect uitziet, het gaat erom dat hij lekker aan het tekenen is. En trouwens, perfectie bestaat niet (punt 3)!
- Regels zijn goed, maar speelruimte ook. Natuurlijk is er een kader, maar binnen dat kader mag je kind dingen proberen. Vindingrijk zijn. Creatief zijn. Spelen. Zo mag mijn kind gerust iets proberen als hij denkt dat hij het kan, tenzij het gevaarlijk is. Dan leg ik uit waarom het niet kan. In alle andere gevallen is het een goede les. Of het nou wel of niet lukt.