Lego is volgens onderzoek het merk met de beste reputatie (2020)
Er kan veel gebeuren in 10 jaar. Met de opkomst van Generatie Z als consument en het volwassen worden van de millenials verandert er veel voor merken en bedrijven. Zij consumeren op een andere manier en vinden andere zaken belangrijk. Duurzaamheid en het klimaat zijn hier bekende voorbeelden van. Deze generaties zijn zich meer bewust van de voetafdruk die we achterlaten op aarde en de rol die organisaties hierin spelen. Daarnaast heeft technologie ervoor gezorgd dat de manier waarop we wonen, leven, werken en consumeren veranderd is. Door de opkomst en toegankelijkheid van (social) media heeft nieuws voor deze generaties een andere waarde gekregen en bekijken we merken en organisaties met een andere bril. Dit heeft invloed op het beeld dat we hebben van merken en daarmee op hun imago. Elke misstap is binnen een paar minuten wereldnieuws. Als merk kun je het je dus niet veroorloven om niet bewust met je reputatie bezig te zijn.
Imago en de maatschappij
Imago blijft onverminderd belangrijk. Sterker nog, in de transparante en veranderende wereld waarin we leven wordt het steeds belangrijker. Sinds 2011 doet Reputation Institute onderzoek naar de reputatie van merken. In dit onderzoek is Lego in 2020 naar voren gekomen als het merk met het beste imago. Runner up is Disney. Beide bedrijven staan al sinds 2011 in de top 10. Deze hoge notering hebben ze, volgens Reputation Institute, te danken aan de energie die ze steken in innovatie, ontwikkeling van hun medewerkers en de focus op kwaliteit. Het volledige onderzoek, de Global RepTrak study, is gehouden onder 80.000 mensen in 15 landen en vandaag gepubliceerd. In het onderzoek is gevraagd wat de mensen onder andere vonden van het bedrijf, de producten, bestuur en leiderschap, finance, de innovatiekracht en hoe het bedrijf acteert in de buitenwereld. Lego en Disney scoren goed op het gebied van innovatie, de ontwikkeling van producten en services en maatschappelijk betrokkenheid. Denk bijvoorbeeld aan de streaming service Disney+ en de transitie van Lego naar 100% plant-based of gerecyclede steentjes in 2030. Opvallende afwezigen in de top 10 zijn Google en Apple. Tijdens het eerste onderzoek in 2011 stonden zijn nog op de 1e en 2e plaats.
De top 10 ziet er dit jaar als volgt uit:
- LEGO Group (Denemarken)
- Walt Disney Company (VS)
- Rolex (Zwitserland)
- Ferrari (Italie)
- Microsoft (VS)
- Levi Strauss & CO (VS)
- Netflix (VS)
- Adidas (Duitsland)
- Bosch (Duitsland)
- Intel (VS)
Imago en het effect op sales
Nu kun je misschien denken, leuk dat imago, maar een goede reputatie heeft – zo blijkt uit het onderzoek – wel degelijk effect op sales:
- 78% is bereid om tot aankoop over te gaan (slechts 9% bij een slechte reputatie)
- 70% is bereid om voor het bedrijf te werken (11% bij een slechte reputatie)
- 64% is bereid om het bedrijf het voordeel van de twijfel te geven (7% bij een slechte reputatie)
Het is dus belangrijk dat het verhaal dat je vertelt aan de buitenwereld klopt met waar je als merk voor staat en waar je voor gaat. Waarmaken wat je belooft. Want op het moment dat je dat niet doet, weet binnen no time iedereen dit en heeft het een negatief effect op het imago dat je als merk hebt. De beste en meest geloofwaardige merken hebben dan ook een sterk en onderscheidend merkverhaal. Hierbij is het gezien worden als oprecht het meest belangrijk voor een consument. Als merk is het dan ook belangrijk om – net als Lego – voldoende aandacht te besteden aan maatschappelijke thema’s als duurzaamheid (welke rol pak jij als merk hierin), innovatie (wat betekent dit voor jou) en de rol die je hebt in het leven van mensen. Hoe verbind je als merk met jouw medewerkers en klanten? Behandel jouw klanten en medewerkers zoals je zelf behandelt wilt worden klinkt als een enorme open deur, maar er zijn anno 2020 nog steeds genoeg merken die dit niet op orde hebben. Zorg ervoor dat binnen en buiten gelijk zijn. Want een verhaal kan alleen maar oprecht vertelt en ervaren worden als het geen ‘verhaal’ is, maar echt de essentie is van waar jij als merk voor staat.
Hoe zit het met jouw merk?
Lego is volgens onderzoek het merk met de beste reputatieWeet jij waar jouw merk voor staat? Waar jullie voor gaan? Als het antwoord op die vragen ‘nee’ is, is het belangrijk om hier tijd en aandacht voor vrij te maken. You never get a second chance to make a first impression (Bill Rogers), dus laat die eerste indruk dan een goede zijn! Wil je met jouw merk aan de slag om dit helder te krijgen? Dan is onze workshop Branding een heel goed startpunt.
Bronvermelding