Zonder zichtbaarheid geen merk

Scrollen

Laten we het eens hebben over online zichtbaarheid. Want waarom is dat eigelijk zo belangrijk? Iedereen heeft het erover, maar ja… waarom dan toch? Simpel. In de digitale wereld waarin we leven staat zichtbaarheid bijna gelijk aan bestaan. Je bent zichtbaar dus je bestaat. De gemiddelde klant (en ja, ook een B2B klant!) doorloopt het grootste gedeelte of de complete klantreis digitaal. Vanaf de allereerste keer dat ze je ergens voorbij zien komen, tot het doen van de daadwerkelijke aankoop: alles kan ‘tegenwoordig’ online. 

Online zichtbaarheid gaat dan ook over veel meer dan alleen maar herkenning. Het gaat over het creëren van een vertrouwensband, het tonen van betrokkenheid en het versterken van de klantrelaties. Als je aan de slag gaat met de online zichtbaarheid van jouw merk en dat op een consistente manier doet helpt het je bij de volgende dingen.

De wat of de why?

Als mensen niet weten dat je er bent gaan ze ook niets voor je kopen. Klinkt eenvoudig en dat is het eigenlijk ook 😉 Jouw potentiële klanten moeten jouw merk eerst een aantal keer zien op de kanalen die ze graag gebruiken voordat ze met je in zee gaan. Als ze je vaker zien en dat dan ook nog met een consistente vorm en boodschap, bouw je aan het vertrouwen dat ze in je hebben. En aangezien mensen nou een keer eerder iets kopen bij partijen die ze vertrouwen is het belangrijk om hier voldoende aandacht aan te besteden. Het spreekwoord ‘onbekend maakt onbemind’ is niet voor niets een bekend spreekwoord geworden!

En als we het dan hebben over consistente zichtbaarheid gaat het niet alleen over het gebruik van je logo en de kleuren die in je huisstijl terugkomen. Het gaat over de manier waarop je jouw boodschap deelt. De tone of voice en tone of image van jouw merk, de waarden die je uitdraagt, jouw missie en visie. Alles wat onderdeel is van jouw merk moet voelbaar zijn voor jouw potentiële klant. Dat draagt bij aan het opbouwen van een vertrouwensband en maakt dat jouw klant weet waarom ze bij jou moeten zijn en niet bij iemand anders. Je koopt immers niet alleen maar een product, je koopt een beleving. Een gevoel. Een resultaat. Toegevoegde waarde. En al die dingen worden opgebouwd door jouw merk op een consistente manier te laden in alle communicatie. 

De andere kant is trouwens ook waar: als je niet consistent bent creëer je verwarring. En als er iets is wat niet bijdraagt aan vertrouwen is het wel verwarring. Mensen weten niet wat ze van je kunnen verwachten, wat ze nou wel en wat ze nou niet krijgen en waarom ze ook al weer bij jou moesten zijn. Minder verwarring en meer vertrouwen dus. 

Stand out from the crowd

Want laten we eerlijk zijn, je bent niet de enige die doet wat jij doet. Dus hoe zorg je er dan voor dat jij de partij bent met wie ze in zee willen gaan en niet een van die anderen? En hoe zorg je ervoor dat je opvalt. Want iedereen probeert de aandacht van jouw potentiële klanten te trekken. Er is 1 ding dat al die anderen niet hebben en jij wel: dat is jouw merk. Zij doen misschien wat jij doet, maar zij zijn jouw niet. En precies dat is hoe je ervoor kunt zorgen dat je opvalt tussen de rest van de aanbieders. 

Een sterke online aanwezigheid, ondersteund met die consistente merkidentiteit, helpen om je boodschap krachtiger over te brengen. Consistentie in je merkboodschap vergroot de kans dat klanten zich herkennen in jouw waarden, missie en visie, wat de loyaliteit op de lange termijn versterkt. Wanneer potentiële klanten jouw merk elke keer weer op verschillende kanalen tegenkomen, en elke interactie en elke boodschap dezelfde merkwaarden en boodschap weerspiegelt, blijft jouw merk top of mind. En dat wil je natuurlijk!

Bouw een relatie

Door jouw merk op een consistente manier te presenteren zorg je voor een gevoel van saamhorigheid. Met jouw klanten, maar ook intern met de mensen die bij je werken. Mensen voelen zich nou een keer aangetrokken tot merken die duidelijke, consistente waarden en doelen communiceren. Overigens is dat ook zo met mensen: je voelt je aangetrokken tot mensen waarbij je je herkent in de waarden en normen. Door consistentie te waarborgen in alle communicatie, creëer je een merkidentiteit die geloofwaardig en aantrekkelijk is, wat leidt tot een echte connectie met je klanten. En die connectie aangaan is misschien nog niet eens het lastigste. Een connectie behouden, dat is waar het pas echt lastig wordt. Maar het goede nieuws: mensen blijven trouw aan merken die aan hun verwachtingen voldoen, en dit geldt dus ook voor de manier waarop het merk wordt gepresenteerd. Als mensen weten wat ze kunnen verwachten van je merk, zijn ze sneller genegen om herhalingsaankopen te doen, om klant te blijven en om jouw merk aan anderen aan te bevelen. De brandambassadeurs die iedereen zo graag wil, creëer je dus zo.

Kortom: zonder zichtbaarheid geen klanten. En zonder klanten… tja, wat is dan nog het bestaansrecht van jouw merk? En dat consistente merk neer zetten dat je heel helder en consistent kunt vermarkten en communicatief kunt maken is geen maanden werk. Sterker nog: dat doen we in 1 dag! En wetende dat dit je merk duurzaam succesvoller maakt, is die ene dag natuurlijk een no brainer 😉

Andere interessante inzichten

Meer informatie
of kennismaken?

Bel 085 400 49 85 of mail naar info@strategyconnectors.nl.
Maar je mag natuurlijk ook het contactformulier gebruiken. You choose!