Jouw merk is dat wat jouw klant vindt dat je bent. Nu is het natuurlijk niet zo dat je daar geen invloed op hebt. Sterker nog, als je het goed aanpakt heb je daar heel veel invloed op. Maar dat vraagt wel wat van je. Want een merk is zoveel meer dan een logo. Of een website.
“Een merk is een onderscheidend teken voor een product of dienst. Het is een manier voor een bedrijf om haar producten of diensten te onderscheiden van die van de concurrenten. Alles waar je een emotionele connectie mee kunt hebben is een merk. Wij dichten merken menselijke eigenschappen toe. We zien ze als relevant, mooi, grappig of zelfs als vriend.”
Identificatie en verbinding
Een merk is dus niet rationeel. Het gaat om het gevoel dat je oproept. En omdat je dat consistent en consequent doet onderscheidt je je van anderen. Je logo, alle middelen, de communicatie, de beelden, de tone of voice, de kleuren, alles wat je doet moet in lijn zijn met elkaar. Als je dat goed aanpakt roep je een bepaald gevoel op bij je klant en geef je klanten de mogelijkheid om zich met jouw merk te identificeren en verbonden te voelen. Dat gevoel. Dat is je merk.
En vanuit dat gevoel ontwikkelen mensen een merkvoorkeur. Want laten we eerlijk zijn: de kans dat het product of de dienst die je aanbiedt echt uniek is, is in deze tijd vrijwel nihil. Mensen kunnen alles wat ze nodig hebben overal vandaan halen. Bijna alles is slechts 1 klik van je verwijderd. Waarom ze dan toch bij jou kopen? Dat is die merkkeur. Het gevoel dat jij ze begrijpt. Ze echt snapt.
Echte verhalen
En dit gaat niet alleen over het vinden van nieuwe klanten en de communicatie aan de voorkant. Nee, dit gaat zeker ook over alles wat daarna komt. Want als jouw klant na al jouw inspanningen klant is geworden, wil je dat ze in een warm bad belanden. Dat ze zich klant voelen. En dat alles wat je aan de voorkant beloofd hebt en het gevoel dat je gecreëerd hebt, dat dat bevestigd wordt.
Het moet kloppen. Anders is het slechts een marketingverhaal. En geen merkverhaal. Mooi verhalen zijn er genoeg. Echte verhalen daarentegen niet. En door dat mooie verhaal prikken mensen uiteindelijk toch heen. Sooner or later houdt het geen stand meer. Omdat het niet echt is. Het wordt niet doorleefd en niet gevoeld. En als de organisatie het al niet gelooft, hoe kun je dan van je klant verwachten dat ze er wel in geloven? Precies. Niet.
Een merk bouw je in 1 dag
Tijd om met je merk aan de slag te gaan dus. En een positionering neer te zetten die klopt als een bus en staat als een huis. In alles. En daar heb je geen lang traject voor nodig. Sterker nog, dat moet je helemaal niet willen! Want juist in een tijd waarin alles zo snel verandert en alles in beweging is, heb je geen tijd om maanden stil te staan bij je merk. Je moet door! Het goede nieuws: het kan ook in 1 dag. Echt. Want samen met jouw team en onze expertise creëren we in 1 dag een ijzersterk merk dat klopt. Niets meer, niets minder.
We kijken naar je waarden en naar wat die dan in de praktijk betekenen. Naar je missie (waar sta je voor), naar je visie (waar ga je voor), naar je merkbelofte, je tone of voice en image, je kernboodschappen en meer. Zodat je na die ene dag alle ingrediënten in handen hebt om aan dat sterke merk te blijven bouwen. Want een merk is nooit af en continue in beweging. Maar het fundament blijft. Daar kun je op bouwen.