Die strategie van jullie zit echt heel goed in elkaar. Maar toch kom je niet verder. Doelstellingen worden niet gehaald, plannen niet uitgevoerd. En in 2026 begin je weer opnieuw. Herkenbaar? En best frustrerend… Al helemaal omdat je iedereen hebt meegenomen in de plannen. Want het is gepresenteerd (en hoe!), KPI’s zijn gedeeld en misschien is er zelfs wel om input gevraagd toen de plannen gemaakt werden. Alle ingrediënten voor succes zijn aanwezig! Of toch niet?
Want wat is het allereerste dat je als marketeer (en ja dit valt ook onder marketing. Interne marketing that is) leert? Zet de klant centraal! En die klant, dat zijn in dit geval dus de medewerkers. Bij het maken van plannen is het dus niet voldoende om input te vragen en de uitkomst te presenteren. Je wilt de medewerkers betrekken bij het geheel ervoor te zorgen dat ze betrokken zijn. Zonder duidelijkheid wat de impact voor hun is krijg je geen betrokkenheid, zonder duidelijk doelen en inzicht in de rol die zij hierin spelen krijg je geen commitment en zonder sturing op deze doelen van de leiding krijg je ook geen eigenaarschap bij de mensen in de organisatie.
Concreet: betrek de mensen bij het geheel. Niet alleen in de begin fase, maar gedurende het hele jaar. Waar staan we, welke successen hebben we behaald, waar kunnen we nog groeien, welke impact hebben ze gemaakt etcetera etcetera. Want iedereen – ongeacht de functie die iemand heeft – draagt een steentje bij aan het grotere geheel. En alleen als al die stenen op de juiste plek liggen en je er voldoende cement tussen doet kun je samen een hele sterke en hoge muur bouwen. Nou als dat geen mooie metafoor is weet ik het ook niet meer 😉























